Jak zadbać o swój mikrobiom?

Mikrobiom, czyli flora bakteryjna jelit, to dom dla niezliczonej ilości mikroorganizmów. Utrzymanie go w równowadze ma niezwykłe znaczenie dla naszego układu immunologicznego. Dlaczego? Ponieważ mikrobiom stanowi naturalną barierę dla wirusów, bakterii i toksyn. Gdy utrzymujemy go w dobrej kondycji, odpłaca nam się dobrą odpornością.

Nasz mikrobiom to skomplikowany system, który dba o nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Działa sprawnie, gdy zachowana jest w nim równowaga między dobrymi a złymi bakteriami. Na stan mikroflory bakteryjnej mają wpływ: dieta (zwłaszcza jeśli nagle ulega drastycznej zmianie np. podczas wyjazdu za granicę), antybiotykoterapia, stres, alkohol i palenie tytoniu.

O ile niektóre z tych czynników możemy wyeliminować, np. rezygnując z palenia papierosów, o tyle na inne nie mamy większego wpływu. Tak jest choćby z przyjmowaniem leków przeciwzapalnych czy antybiotyków, bez których trudno wyleczyć infekcję bakteryjną.

Zdrowa dieta

  • Witaminy i mikroelementy

Czasem trudno oprzeć się tabliczce czekolady czy burgerowi z frytkami. Jednak dieta obfitująca w fast foody i cukier ma bardzo zły wpływ na mikroflorę bakteryjną jelit. Jemy za mało warzyw i owoców, a to one są naturalnym źródłem ważnych dla organizmu witamin i minerałów. Warto przyjrzeć się naszemu codziennemu menu i zrobić rachunek sumienia. Węglowodany proste powinniśmy zastąpić złożonymi, ograniczyć mięso i szukać protein w roślinach strączkowych i orzechach, oraz dodać do diety zdrowe tłuszcze, a przede wszystkim warzywa.

  • Naturalne probiotyki

Naturalne probiotyki wspierają mikrobiom, poprzez uzupełnianie dobrych bakterii w jelitach. Znajdziemy je w fermentowanych produktach mlecznych, takich jak maślanki, jogurty i kefiry, oraz w kiszonkach – ogórkach, kapuście, burakach. Działanie probiotyków warto wesprzeć prebiotykami, czyli naturalną pożywką, która pomaga probiotykom się namnażać. Źródłem prebiotyków są np.: cebula, czosnek, topinambur.

Aktywny styl życia

Nie bez powodu umiarkowana aktywność fizyczna znalazła się u podstaw najnowszej piramidy żywienia IŻŻ. Sport uprawiany z umiarem ma korzystny wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie. Nie trzeba od razu zapisywać się na siłownię, aby być w dobrej kondycji. Ważne, aby cieszyć się tym, co robimy. Jeśli nie wiemy, jaka aktywność fizyczna będzie dla nas odpowiednia, najlepiej poeksperymentować. Jednego dnia iść na rower, innego na basen, pograć w siatkówkę na hali czy powspinać się na ściankę. Ale tak naprawdę najważniejszy jest regularny ruch, dlatego można po prostu chodzić na dłuższe spacery.

Unikanie używek

Wszelkiego rodzaju używki nie służą zdrowiu. Warto więc poświęcić chwilę i zastanowić się nad tym, czy na pewno robimy wszystko, aby zadbać o zdrowie. Czy wszystkie nasze starania nie są zniweczone przez to, że sięgamy po papierosa lub drinka. Rozstanie z używkami jest trudne i wymaga samozaparcia, ale jest to “toksyczny związek”, którego jak najszybsze zakończenie wyjdzie nam tylko na zdrowie.

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*